In de bebouwde kom is de bewegwijzering niet altijd even goed. Maar de uitvergrote kaartjes geven meestal wel voldoende indicatie van de richting.

Langs de kanalen en in parken zijn de paden vaak afgesloten met constructies om te voorkomen dat er auto’s komen. Ze zijn er in vele varianten. Bij de meeste krijg je er na een paar keer handigheid in om de bepakte fiets er doorheen te wurmen. Voor tandems en fietsen met aanhanger kan het lastiger zijn. De opmerkingen maak ik in de volgorde waarin ik gereden heb. De bewijzering is in beide richtingen.

De fietsroutes in Engeland worden gemaakt door Sustrans. Een organisatie die mensen aan het bewegen (lees fietsen) wil krijgen.
Informatie over Sustrans is hier.

Voor fietsen ga naar: 'Get cycling'.


Route


Gefietst

Links

Coast and Castles


New Castle (Tynemouth) – Berwick-upon-Tweed De route op de site van Sustrans met aanvullingen
Omschrijving: Je volgt min of meer de kustlijn tot aan Berwick-upon-Tweed. Als de route even van de kust afloopt, wordt je getrakteerd op de venijnige Engelse klimmetjes.

Wegdek: Over het algemeen verhard, alleen voor Berwick een onverhard gedeelte.

Opmerking: Ik had even moeite met het vinden van de route na het verlaten van de terminal.


Pennine Cycleway North


Van Noord naar Zuid De route op de site van Sustrans met aanvullingen
Omschrijving: De eerste 50 kilometer vanaf Berwick Zou jet landschap nog als ‘lieflijk’ kunnen omschrijven, daarna kom je in het ruigere landschap terecht.

Wegdek: Over het algemeen verhard. De gedeeltes over oude spoorlijnen meestal half verhard.

Tussen Wooler en Powburn (kaartsectie 5) is een klein stuk onverhard. Kan erg modderig zijn. Ook is er een drietal fords (er staat er maar 1 op de kaart). Er is echter een brug naast alledrie.

De weg door Wark Forest (kaartsectie 3)bestaat grotendeels uit grint van spoorwegformaat. Zeer onaangenaam.

Tussen Haltwistle en Alston gaat een route voor een deel over een oude spoorlijn, makkelijk fietsen, maar met veel hekken, soms om de 30 meter.

Hartside Height (kaartsectie 1b). Een niet te vermijden grotere weg. Vanaf het noorden een makkelijke klim, vanaf het zuiden iets serieuzer.



Pennine Cycleway South Pennines & the Dales


Westelijke route van Noord naar Zuid De route op de site van Sustrans met aanvullingen
Omschrijving: Afwisselend ruige Engelse bergen, cultuurlandschap en kanalen.

Wegdek: Over het algemeen verhard. Langs de kanalen meestal halfverhard. Kan modderig zijn bij regen.

Er komen op dit gedeelte enkele hellingen voor van 20% of meer. Niet lang, maar wel vervelend.



Pennine Cycleway Peak District


Holmfirth – Breaston (ten oosten van Derby) De route op de site van Sustrans
Omschrijving: Het noordelijk gedeelte gaat nog door het ruigere landschap, daarna is het de beurt aan het bekende glooiende lanschap.

Wegdek: Over het algemeen verhard met uitzondering van de oude spoorbanen.

Vlak voor Buxton, vanuit het noorden komend, een klein stuk volstrekt onfietsbaar gedeelte. Als je vanuit het zuiden komt, moet je ook nog omhoog. Het is echter niet zo lang dat het alternatief via de A5004 noodzakelijk is. In tegenstelling tot elders staat dit stuk niet op de kaart aangegeven als ‘rough track’.


Bijzonderheid: In Parsley Hay, halverwege de Tissington Trail zit een fietenverhuur annex fietsenmaker midden in de wereld.


Nutbrook Trail


Tussen Breaston en Heanor. Staat aangegeven op de kaart Pennine Cycleway Peak District.
Omschrijving: Het eerste gedeelte gaat langs kanaal, het tweede gedeelte door een voormalig mijngebied, deels over oude spoorlijn.

Wegdek: Onverhard en half verhard.





Heanor – Ambergate

Geen fietsroute, over het algemeen grote drukke weg. Met een goede kaart moeten er betere varianten te vinden  zijn.


High Peak Trail



Informatie over de geschiedenis van de spoorlijn vind je hier.
Omschrijving:
Een must voor spoorwegliefhebbers. Het is echter geen gemakkelijke route. Het is een oude spoorlijn, maar vanuit het oosten begint het met een kilometers lange helling van 18%! De wagons werden hier opgelierd. Daarna volgen er nog 2 hellingen van 14%. Het laatste gedeelte, tot aan Parsley Hay is wel een spoorlijn zoals je verwacht.

Op de kaart Pennine Cycleway Peak District staat nog niet de gehele route aangegeven. Dit betrft het deel van High Peak Junction tot Middleton Top. Dit tegelijkertijd het stijlste gedeelte.


Wegdek: Onverhard en half verhard.
Halverwege het kanaal is een lage tunnel waar je moet afstappen en lopen.


Routebeschrijving
Ambergate – Parsley Hay:
Ambergate naar Cromford Canal.
Zie kaartje

Dan het kanaal volgen tot aan High Peak Junction. Volg vanaf dat punt de oude spoorlijn tot aan Parsley Hay.



Pennine Cycleway Peak District


Parsley Hay – Wortley De route op de site van Sustrans
Omschrijving: Grotendeels over oude spoorlijnen, meest cultuurlandschap, met uitzondering van de doorsteek door Woodhead Pass. Dit is ook nog de enige klim.


Wegdek: Verhard, onverhard. Oude spoorlijnen halfverhard en onverhard.
Zie ook  het eerder genoemde traject bij Buxton hierboven.



Trans Pennine Trail


Wortley – Hull, met een uitstapje naar York De route op de site van Sustrans

Informatie  over  de gehele
Trans Pennine Trail is hier.
Omschrijving: Naar het oosten toe wordt het snel vlak. Het eerste gedeelte door oude mijngebieden. Niet altijd even mooi, daarna door cultuurlandschap.


Wegdek: Alle varianten.

Opmerking: De bewegwijzering vanuit het centrum van Hull naar de boot is niet echt duidelijk. Neem de tijd.


Algemeen