Estland


In Estland is een landelijk redelijk dekkend net van lange fietsroutes. De bewegwijzering is goed. Met uitzondering van een aantal korte trajecten, waar geen alternatief is, lopen de routes langs rustige tot zeer rustige wegen. In nabijheid van steden en drukkere wegen is vaak een vrijliggend fietspad aanwezig.
Van de ruwweg 1400 kilometer welke in in Estland fietste, ging slechts een 40-tal kilometers over slechte paden. Voor het overige moet op ca. 20 % op gravelwegen worden gerekend. Deze zijn over het algemeen goed onderhouden.

Route


Gefietst

Links

route 1 (Kustroute)




Omschrijving: De route loopt vanaf Narva via de noordkust en de westelijke eilanden via Pärnu tot aan de grens met Letland.

Tallinn - Hiumaa - Saarama - Pärnu - grens

Toila - Tallinn
Uitgebreide informatie over de meeste routes is te vinden op de site van
  Baltic Cycle.    Ik vind de site redelijk ontoegankelijk, maar geeft wel veel informatie.
Karakteristiek:
Toila - Tallinn:
De eerste helft van dit traject loopt langs de klifkust. Open landschap. Het gedeelte langs de schiereilanden is bos. Het laatste gedeelte is open landschap.

Tallinn - Haapsalu:
Afwisselend bos en open landschap.

Hiiumaa:
Voornamelijk bos op de route. Op de door mij gekozen variant dwars over het eiland,ook open landschap.

Saaramaa:
Afwisselend bos en open landschap.

Virtsu - grens Letland:
De eerste 30 km moerasachtig natuurreservaat. Afwisselend bos en open landschap.
Na Pärnu volgt Route 1 over een kleine 40 km de grote weg Tallinn-Riga. voor een groot deel van dit traject is er goed alternatief.   Zie hiervoor de mijn route van 11 juni.



Wegdek: Asfalt, gravel en (bos)pad.


Opmerking: De route volgt wel de kust, maar voor het merendeel van de route zie je geen zee. Over het algemeen ben je echter niet verder dan een kilometer of 5 van de kust af.
Hoogteverschillen zijn nihil.
Op een aantal plaatsen wijkt de bewegwijzering af van de op de kaarten ingetekende route.
Daarnaast heb ik in een aantal gevallen bewust een andere route gekozen.



Route 3




Omschrijving: Valga - Tartu - Peipsi-meer - Narva
Valga - Tartu - Peipsi-meer - Toila
Wegdek: Asfalt, gravel.


Karakteristiek:
Bos en open landschap. Geaccidenteerd terrein met nauwelijks sterke beklimmingen en afdalingen.

Opmerkingen:
Voor het traject Tartu - Peipsi-meer gekozen voor de variant van route 6.



Route 6




Omschrijving: Mõniste - Tartu - Varnja (Peipsi-meer)
Tartu - Varnja (Peipsi-meer)
Wegdek: Asfalt, gravel.

Karakteristiek:
Vlak open landschap. De laatste 10 km naar het meer zijn ronduit saai.


Opmerkingen:
De oversteek van de Emajõgi bij Kavaste gaat met een kabelveer. Deze vaart maar enkele keren per dag en kostte € 3,50. Overzetten per (roei)boot is gratis. Ik hoefde niet te wachten, maar ik weet niet of dit standaard is.





Letland

Ook Letland kent een net van lange fietsroutes. In het gedeelte van Letland wat ik fietste (vanaf de grens ten Zuiden van Pärnu - Riga - Valka) heb ik geen bewegwijzering aangetroffen.
De wegen zijn over het algemeen minder rustig dan in Estland
Over het algemeen zijn de wegen goed. Er komt echter meer slecht asfalt voor dan in Estland. Ook was een deel van de 'provinciale' weg P12 van Salacgrĩva naar Limbaži van een zeer slechte kwaliteit.
Vrijliggende fietspaden heb ik nauwelijks aangetroffen.

Route


Gefietst

Links

LV2 - Letland





Omschrijving: Grens Estland - Segulda - Riga - Segulda - Valga
Grens  Estland - Segulda - Riga

Segulda - Valga
Uitgebreide informatie over de meeste routes is te vinden op de site van   Baltic Cycle.    Ik vind de site redelijk ontoegankelijk, maar geeft wel veel informatie.
Wegdek: Met uitzondering van een kilometer of 15 slechte gravel over het algemeen asfalt.


Karakteristiek:
Grens  Estland - Segulda - Riga
Na het eerste vlakke gedeelte langs de kustgaat de route het binnenland in. Het landschap is opener dan in Estland
Het gaat in langzame, nauwelijks merkbare stijgingen omhoog. Uitzondering is het rivierdal bij Segulda. De rivier ligt diep ingesleten in het omringende landschap en heeft op beide oevers van de rivier een stijging van meer dan 10%.

Segulda - Valga
Van Segulda tot Cesis heb ik de LV2 niet gevolgd. De gefietste route bracht mij door Līgatne. Een dorp met rode rotswanden.
Licht geaccidenteers terrein. Kort na Segulda begint een traject van 30 km gravel van goede kwaliteit.
Na Cesis blijft het terrein licht geaccidenteerd. De laatste 20 km voor Valga zijn saai, Rechte wegen door het bos.


Opmerkingen:
Het wegdek ten Oosten van Salacgrĩva is over een afstand van ongeveer 15 km van strandzand en spoorweggrind. Bij droog weer is het 'te doen'. Bij regen is dit traject vermoedelijk erg zwaar. Serieuze alternatieven lijken er niet te zijn, omdat alle overige wegen hier van dezelfde kwaliteit zijn.



eigen route





Omschrijving: Eigen route
Riga - Segulda
Wegdek: Asfalt, gravel, bospad.


Karakteristiek:
Door het dal van de Gauja vlak, met mooie vergezichten. na het verlaten van het dal een langzame klim omhoog naar het plateau waar Segulda ligt.



Winkels

Er is een groot verschil tussen Etsland en Letland (althans in het gedeelte van Letland wat ik heb gefietst).

In Estland zijn er veel kleine dorpen, soms niet meer dan 20 huizen min of meer bij elkaar, waar dan ook een kleine winkel is.
In Letland heb ik nauwelijks langs de route van dat soort dorpen aangetroffen. De afstanden tussen winkels kan hiet dan ook aanzienlijk zijn.

Vaak gaan in Estland de winkels pas na 10 uur in de morgen open.