Estland
In Estland is een landelijk redelijk dekkend net van lange fietsroutes. De bewegwijzering is goed. Met uitzondering van een aantal korte trajecten, waar geen alternatief is, lopen de routes langs rustige tot zeer rustige wegen. In nabijheid van steden en drukkere wegen is vaak een vrijliggend fietspad aanwezig.
Van de ruwweg 1400 kilometer welke in in Estland fietste, ging slechts een 40-tal kilometers over slechte paden. Voor het overige moet op ca. 20 % op gravelwegen worden gerekend. Deze zijn over het algemeen goed onderhouden.
Route |
|
Gefietst |
Links |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
route 1 (Kustroute)
|
|
|
|
|||||
Omschrijving: | De
route loopt vanaf Narva via de noordkust en de westelijke eilanden via
Pärnu tot aan de grens met Letland. |
Tallinn
- Hiumaa - Saarama - Pärnu - grens Toila - Tallinn |
Uitgebreide
informatie
over de meeste routes is te vinden op de site van Baltic Cycle. Ik vind de site redelijk ontoegankelijk, maar geeft wel veel informatie. |
|||||
Karakteristiek: |
Toila
- Tallinn:
Tallinn - Haapsalu:
Hiiumaa:
Saaramaa:
Virtsu - grens Letland:
|
|||||||
Wegdek: | Asfalt,
gravel en (bos)pad. |
|||||||
Opmerking: | De
route volgt wel de kust, maar voor het merendeel van de route zie je
geen zee. Over het algemeen ben je echter niet verder dan een kilometer
of 5 van de kust af. Hoogteverschillen zijn nihil. Op een aantal plaatsen wijkt de bewegwijzering af van de op de kaarten ingetekende route. Daarnaast heb ik in een aantal gevallen bewust een andere route gekozen. |
|||||||
Route 3
|
|
|||||||
Omschrijving: | Valga - Tartu -
Peipsi-meer - Narva |
Valga - Tartu - Peipsi-meer - Toila | ||||||
Wegdek: | Asfalt,
gravel. |
|||||||
Karakteristiek: |
Bos en open landschap. Geaccidenteerd terrein met nauwelijks sterke beklimmingen en afdalingen. | |||||||
Opmerkingen: |
Voor
het traject Tartu - Peipsi-meer gekozen voor de variant van route 6. |
|||||||
Route 6
|
||||||||
Omschrijving: | Mõniste - Tartu - Varnja
(Peipsi-meer) |
Tartu - Varnja (Peipsi-meer) | ||||||
Wegdek: | Asfalt, gravel. | |||||||
Karakteristiek: |
Vlak open
landschap. De laatste 10 km naar het meer zijn ronduit saai. |
|||||||
Opmerkingen: |
De
oversteek van de Emajõgi bij Kavaste gaat met een kabelveer. Deze vaart
maar enkele keren per dag en kostte € 3,50. Overzetten per (roei)boot
is gratis. Ik hoefde niet te wachten, maar ik weet niet of dit
standaard is. |
|||||||
Letland
Ook Letland kent een net van lange fietsroutes. In het gedeelte van Letland wat ik fietste (vanaf de grens ten Zuiden van Pärnu - Riga - Valka) heb ik geen bewegwijzering aangetroffen.
De wegen zijn over het algemeen minder rustig dan in Estland
Over het algemeen zijn de wegen goed. Er komt echter meer slecht asfalt voor dan in Estland. Ook was een deel van de 'provinciale' weg P12 van Salacgrĩva naar Limbaži van een zeer slechte kwaliteit.
Vrijliggende fietspaden heb ik nauwelijks aangetroffen.
Route |
|
Gefietst |
Links
|
||
---|---|---|---|---|---|
LV2 - Letland
|
|||||
Omschrijving: | Grens
Estland - Segulda - Riga - Segulda - Valga |
Grens
Estland - Segulda - Riga Segulda - Valga |
Uitgebreide informatie over de meeste routes is te vinden op de site van Baltic Cycle. Ik vind de site redelijk ontoegankelijk, maar geeft wel veel informatie. | ||
Wegdek: | Met
uitzondering van een kilometer of 15 slechte gravel over het algemeen
asfalt. |
||||
Karakteristiek: |
Grens Estland - Segulda - Riga
Segulda - Valga
|
||||
Opmerkingen: |
Het wegdek ten
Oosten van Salacgrĩva is over een afstand van ongeveer 15 km van
strandzand en spoorweggrind. Bij droog weer is het 'te doen'. Bij regen
is dit traject vermoedelijk erg zwaar. Serieuze alternatieven lijken er
niet te zijn, omdat alle overige wegen hier van dezelfde kwaliteit zijn. |
||||
eigen route
|
|||||
Omschrijving: | Eigen
route |
Riga - Segulda | |||
Wegdek: | Asfalt,
gravel, bospad. |
||||
Karakteristiek: |
Door het dal van de Gauja vlak, met mooie vergezichten. na het verlaten van het dal een langzame klim omhoog naar het plateau waar Segulda ligt. | ||||
Winkels
Er is een groot verschil tussen Etsland en Letland (althans in het gedeelte van Letland wat ik heb gefietst).
In Estland zijn er veel kleine dorpen, soms niet meer dan 20 huizen min of meer bij elkaar, waar dan ook een kleine winkel is.
In Letland heb ik nauwelijks langs de route van dat soort dorpen aangetroffen. De afstanden tussen winkels kan hiet dan ook aanzienlijk zijn.
Vaak gaan in Estland de winkels pas na 10 uur in de morgen open.