Maastricht - Maastricht
361 km en 3500 hoogtemeters
30 augustus - 3 september 2023De aanleiding.
Afgelopen juni in Zweden en Noorwegen gefietst. Ruim 2000 kilometer en nagenoeg geen vlakke stukken. Ik merkte dat ik moeite kreeg om voortdurend weer te moeten klimmen, en soms was een rustdag onvoldoende om te herstellen. Langzamerhand drong tot me door dat ik op een kruispunt stond. Of in het vervolg minder zware tochten rijden, of toch aan de elektrische ondersteuning.Het zou prettig zijn om een keer een uitgebreide test te doen met een fiets met een Pendix-aandrijving .
Mijn dealer was bereid om mijn fiets van een Pendix te voorzien, zodat ik een aantal dagen kon testen. Een korte maar hevige tocht in de Ardennen, leek daar een goede gelegenheid voor.
Met de trein heen en terug en beginnen in Maastricht.
Eind augustus is de weersverwachting redelijk goed. Alleen op 30 augustus wat regen in de namiddag, en daarna 4 droge dagen. De weersverwachting kwam niet uit.
Maastricht - Eupen
60 km
Voor de eerste dag ga ik een route fietsen die ik in 2011 ook fietste naar Eupen.
Als ik in Maastricht uit de trein stap miezert het. Het gaat over in regen. Toch maar de regenkleding aan.
In Margraten ga ik in een café maar aan de lunch om een aantal erge buien af te wachten.
Dan maar verder, maar het regent voortdurend. Wat in 2011 nog mooie gravelpaden waren, zijn nu door de harde regen zware modderpaden geworden. En als het dan fout gaat, en ik moet lopen blijkt de hele combinatie van bagage en Pendix best zwaar te zijn.
Eerste test. Is de Pendix beschermd tegen zand en water? Het antwoord is ja.
Om 4 uur is het droog. En de zon komt er vrijwel direct bij.Om vijf uur rijd ik de camping op. Nog even naar Eupen om boodschappen te doen.
Pendix
Rijgedrag:Meestal in Eco, op modderpaden, indien stijgend Smart.
In Eupen korte helling van 15 % in Sport.
Afstand | 60 km |
Hoogtemeters | 520 m |
Batterij begin | 100% |
Batterij einde | 50% |
Eupen - Coo
100 km
Vannacht is er nog wat regen gevallen, maar het zal prima fietsweer zijn vandaag.
Eerst omhoog naar de Hoge Venen.
De stuwdam van de Weser.
Klein stukje Vehnbahn, een oude spoorlijn, en dus niet sterk klimmen of dalen en afdalen naar Monschau. Dat is best een leuk plaatsje, maar het is nog steeds een touristencircus.Vroeger was hier een station. Nu een schuilplek.
Monschau.
Dan weer omhoog naar de Vehnbahn. Een kilometer of zeven over de Vehnbahn en dan afslaan. Tot aan de afdaling naar Spa gaat het wat op en neer.De afdaling naar Spa gaat via een andere oude spoorlijn. 13 kilometer afdalen met 2%. Beetje bijtrappen en ik rij 30 km/h. Daar heb je geen ondersteuning voor nodig.
Een verlate lunch in Spa.
Dan een lastige klim Spa uit. Doordat ik in Spa een verkeerde weg insla, sta ik ineens voor een klimmetje van 16%. Zonder ondersteuning zou dit worstelen worden, of lopen. Nu zet ik de ondersteuning in de zwaarste stand en heb ik het gevoel dat ik naar boven zoef. Maar het vraagt wel veel van de batterij.
Het wordt een beetje haasten, want er komt regen aan.
In de afdaling naar Coo.
Om vier uur op de camping in Coo. Nog tijd om in Trois Pont boodschappen te gaan doen. Pas om half acht regent het. De batterij is dan al weer vol voor morgen.Pendix
Rijgedrag:Gehele dag in Eco. Met uitzondering van:
- De laatste klim met stukken van 10 %, in Smart.
- In Spa een helling van 18 % in Sport.
- Laatste 3 km (boodschappen) Sport.
Afstand | 100 km |
Hoogtemeters | 1200 m |
Batterij begin | 95% *) |
Batterij einde | 11% |
Coo - La Roche-en-Ardenne
55 km
Het heeft bijna de hele nacht geregend. Het lijkt om een uur of 9 droog te worden. Ik besluit toch maar weg te gaan maar wel via een ingekorte etappe. In Trois-Ponts maar een vroege lunch gekocht. Ik rijdt Trois-Ponts uit en het begint zacht te regenen. Ik eet op een bankje onder een boom, kan ik nog even droog zitten. Maar het zal voorlopig niet meer droog worden.
Een gravelpad.
De sparrenbossen van de Ardennen.
Volgens mij is het erg mooi waar ik doorheen fiets, maar door de regen is het zicht nogal beperkt. Een paar keer schuil ik even in een bushokje.Pas vlak voor La Roche wordt het droog.
Bij het uitlopen van de supermarkt in La Roche nog even een kort buitje.
Pendix
Rijgedrag:Gehele dag in Eco, met uitzondering van een klim van 8-10 % in Smart.
Afstand | 55km |
Hoogtemeters | 780 m |
Batterij begin | 93% |
Batterij einde | 41% |
La Roche-en-Ardenne - Esneux
91 km
De dag begint met hoge mist. Alle wanden van het dal zijn onzichtbaar. Om kwart over acht rijd ik weg.
Langzaam trekt de mist op.
Het begint vrijwel direct een klim van 8 %. Ik fiets rustig omhoog, zoals ik ook zonder ondersteuning zou doen. In de Eco-stand ga ik met 6 à 7 km/h omhoog. Dit voelt prima.Het lijkt echt mooi te worden vandaag.
Langzaam trekt de mist weg. En komen eindelijk de Ardennen in zicht. Voor het eerst dat ik wat meer zie dan regen of lage bewolkingGek genoeg gaat het lekker, maar het schiet niet op. Ik besluit de route te verkorten en wat vlakker te houden.
Het eerste stuk langs de Ourthe blijkt een enorm modderpad. Als ik wegglijd, besluit ik terug te gaan. De omleiding brengt me bij een trap. Bagage eraf en heen en weer lopen. Wel goed om te merken dat ik de zwaardere fiets zonder problemen boven krijg. Naar beneden is wat lastiger.
De rest van de middag fiets ik langs de langs de Ourthe en zijn de hoogteverschillen minimaal.
Langs de Ourthe.
Pendix
Rijgedrag:Gehele dag in Eco, met uitzondering van een korte steile helling in Sport.
Afstand | 91 km |
Hoogtemeters | 910 m |
Batterij begin | 100% |
Batterij einde | 41% |
Esneux - Maastricht
55 km
Nagenoeg vlakke etappe. De bewolking hangt nog laag als ik wegga. Vlak, langs de Ourthe.
Nog mistig langs de rivier.
Ik heb bewust voor een vlakke route gekozen om te zien wat het effect is op het batterijverbruik. Ik heb ik de Eco-stand de snelheid begrensd op 18 km/h. Op een vlakke weg zou ik hier meestal boven moeten zitten. Maar door het veelal slechte wegdek, en de drukte in Luik (het is zondagmorgen) fiets ik vaak langzamer.In Angleur ontbijt gekocht en langs de Maas gegeten.
Het is druk op het pad langs de Ourthe, en later de Maas. Veel hardlopers en fietsers. In Luik is er ook nog markt langs het fietspad. Gelukkig is die nog niet open.
Luik.
Pas na Luik wordt het wat rustiger. Het is ook eindelijk wat opengetrokken en schijnt de zon.Na Luik zet ik de maximum ondersteuningssnelheid voor Eco op 25 km/h. Ik krijg dus voortdurend ondersteuning.
Bijna in Nederland. Het Albertkanaal gaat hier naar het westen.
Om half een ben ik in Maastricht.De trein staat al te wachten.
Pendix
Rijgedrag:30 km met Eco (max snelheid op 18 km), door slecht wegdek en drukte snelheid vaak onder de 18 km/h
Laatste 25 km op Eco met max. snelheid op 25 km.
Afstand | 56 km |
Hoogtemeters | 90 m, vlak |
Batterij begin | 100% |
Batterij na 30 km |
84% |
Batterij einde | 68% |
*)
Onduidelijk is waarom de batterij niet vol was. Op dag 2 heb ik voor vertrek nog een kleine powerbank (5000 mAh) voor 40 % opgeladen. Voor het verschil op dag 3 heb ik geen verklaring.
Een mogelijkheid is, dat de aanduiding in de app niet correct is. Beide avonden, voorafgaand aan de lagere percentages, heb ik de batterij afgekoppeld bij de melding in de app dat de batterij vol was (100%), of bijna vol (99%). De led brandde nog.
Overige avonden brandde de led niet meer.
Opmerkingen over het systeem
- De afdichting van de USB-C aansluiting aan de bovenzijde van de batterij is ronduit knullig. Hier is vormgeving voor functie gegaan. Bij slecht weer dient regelmatig te worden gecontroleerd of de afsluiting nog goed zit.
- De batterij zit alleen aan de onderkant vast. Er zijn twee locaties om de batterij te plaatsen. Min of meer liggend op de onderbuis of min of meer staand aan de zitbuis.
- Intuïtief lijkt de plaatsing aan de zitbuis minder gevoelig voor schokken bij slecht wegdek. Toch lijkt een extra verankering niet overbodig.
- Het lijkt alsof de optimale ondersteuning wordt bereikt bij een cadans van 80 slagen/minuut of hoger. Je voelt dan de ondersteuning ook opkomen.
- Om in de app de ondersteuning te veranderen is er een internetverbinding noodzakelijk. Bij een telefoon in de vliegtuigstand loop je vast.
Eindconclusie
- Het rijgedrag van de fiets, ook volgehangen met tassen, wordt niet beïnvloed.
- Met de batterij uit, fietst de fiets niet anders als zonder Pendixsysteem.
- Via de app kun je het ondersteuningsniveau instellen. Dit gaat eenvoudig en het is dus mogelijk om gedurende de dag de ondersteuning aan te passen.
- De ondersteuning is zodanig in te stellen, dat het klimmen net even wat lichter gaat, zonder het gevoel van het klimmen te verliezen.
- Ook is het mogelijk om een hele dag te fietsen met veel hoogteverschil
Voor mij is het een prima systeem.
Download hier het testverslag